dinsdag 27 september 2016

Kijk naar het kind!

Een jongetje van 6 jaar, net gestart in groep 3 en in de gelegenheid geweest om heerlijk lang te spelen en leren bij de kleuters… Vaak genoeg werd er aan hem of aan zijn ouders gevraagd of hij al kon lezen, of hij al letters kende. Hij kende wel wat letters, kon voor de zomervakantie ook echt al wat woordjes lezen. Tegelijkertijd kon hij de dag daarna best weer wat moeite hebben om dezelfde woordjes te lezen.

Het jongetje kon niet slapen, heeft veel in zijn hoofd en wilde even naar beneden op de bank bij papa en mama zitten. Allang bedtijd, maar wat doe je met een jongetje dat echt niet kan slapen en duidelijk met ‘iets’ in zijn hoofd rondloopt, maar het niet wil of kan uiten?

Daar zat hij op de bank met slaapogen… Ouders zappen nog even langs de tv zenders omdat de documentaire die opstond niet bepaald voor kinderen van zijn leeftijd was. ‘Ho stop!’, zegt hij ineens, ‘Niet verdergaan. Dit kan ik lezen en overschrijven en dan kan ik het weer lezen.’

Wat een enthousiasme, natuurlijk mag hij deze kans om op zijn moment en wanneer hij eraan toe is even pakken. Daar begint hij te schrijven t/m de informatiebalk aan toe en elke keer weer probeert hij hetgeen hij opschrijft te lezen, stap voor stap en het lukt! Stralend schrijft hij verder, zijn slaapogen zijn veranderd in nieuwsgierige ogen waarmee hij heel nauwkeurig het woord van de televisie leest en op zijn blaadje schrijft.

Was het tijdrekken omdat hij het wel gezellig vond beneden, was het omdat hij even niet dacht aan wat hem bezig houdt in zijn hoofd of was het oprecht geïnteresseerd zijn in de letters, de woorden en het geleerde van de eerste weken in groep 3 te kunnen toepassen? Wat het ook was, het Rad van Fortuin leverde hem die avond in ieder geval een fortuin aan zelfvertrouwen! Hij schreef keurig alle letters, cijfers en zelfs de symbolen over en het mooiste voor hem: het lukt hem zelf de letters en woorden te lezen in zijn eigen tempo op het voor hem juiste moment!

Kortom: we kunnen pushen wat we willen, we kunnen kleuters letters aanleren, we kunnen kleuters versneld door laten gaan naar groep 3. Voor het ene kind zal het een geweldige uitdaging zijn om die mogelijkheid te krijgen en voor andere kinderen zal het een sta-in-de-weg zijn voor hun ontwikkeling.

Mijn idee waar ik keer op keer weer volledig achter sta op de momenten dat het besproken of actueel wordt: ‘Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo op het moment dat het goed is voor hem of haar. Ze komen er wel met vooral vertrouwen in het kind van ouders en leerkracht!’ Laten we blijven kijken naar ieder kind op zich.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten